Basisschool de IJsselster opent schoolbibliotheek tijdens Kinderboekenweek

Gepubliceerd op: 7 oktober 2024 15:13

IJsselmuiden, 2 oktober 2024 – Tijdens de landelijke Kinderboekenweek heeft basisschool De IJsselster een feestelijke mijlpaal bereikt met de opening van haar nieuwe schoolbibliotheek. Burgemeester De Rouwe opende woensdagochtend de bibliotheek door het toegangslint door te knippen, samen met een aantal enthousiaste leerlingen. Met nieuwe boekenkasten, leeshoekjes en een systeem om zelf boeken te scannen, kan de school nu optimaal leesplezier bevorderen.

De opening markeert tevens het begin van een structurele samenwerking tussen basisschool De IJsselster en Bibliotheek Kampen, in het kader van de landelijke aanpak ‘de Bibliotheek op school’. Niet alleen de school viert een mijlpaal, ook de Bibliotheek: "Met de opening van deze schoolbibliotheek heeft nu elke basisschool in de gemeente een eigen bibliotheek, waardoor we 100% dekking hebben bereikt!"

Lezen is belangrijker dan ooit
Uit landelijke cijfers blijkt dat lezen voor veel kinderen geen vanzelfsprekendheid meer is. Daarom zet de school, samen met Bibliotheek Kampen, in op een rijke leesomgeving. Voor elk kind moet er een boek in de kast staan waarvan zij gaan denken ‘hé, dat lezen is toch best leuk’. En voor elke leerkracht boeken die zij goed kunnen gebruiken bij het werken met thema’s in de klas en om uit voor te lezen. Een leerkracht heeft samen met ouders een centrale rol in het overbrengen van leesplezier. Wanneer hij of zij het voor elkaar krijgt om leerlingen leeskracht te geven, ontstaat er een versterkend effect.

Samen werken aan een leescultuur
De leesconsulent van de bibliotheek en het team van De IJsselster gaan intensief samenwerken om het (voor)lezen en praten over boeken binnen de school te stimuleren. De opening van de bibliotheek is een belangrijke eerste stap. “Het vieren van dit moment bij de start van de Kinderboekenweek is ideaal en een mooie herinnering!” aldus Roderick Dijk, directeur van de IJsselster.